Koh Samed, klein paradijsje

by Amanda

Koh Samed is een klein eiland in de golf van Thailand. Het is een schitterend eilandje van zes km lang en ligt in een baai omringd door fel blauw, helder water. Het kleine Koh Samed ligt op ongeveer drie uur reizen vanuit Bangkok en is hierdoor een populaire weekendbestemming onder de locals.

Koh Samed

Het eiland wordt veel bezocht door locals , maar is nog niet zo toeristisch. Je vind hier nog veel laagbouw en jungle in plaats van grote hotelketens. Ook kom je er veel minder toeristen tegen dan in de andere populaire badplaatsen en eilanden van Thailand. Dit maakt Koh Samed voor mij de ideale bestemming! Ik wil niet overal om mij heen Nederlanders horen maar gewoon echt tussen de Thaise mensen zijn.

De hotels aan het strand zijn over het algemeen mooi weggewerkt achter bomen in de jungle. Er zijn wel een aantal verharde wegen en een aantal taxi’s maar dit is vooral in het drukke gedeelte van het eiland. Waar wij zitten en het andere deel van het eiland zijn veel onverharde wegen en wordt er bijna alleen maar op scootertjes en met golfkarretjes rondgereden.
Het binnenland is gevuld met groene jungle, wat bijzonder is omdat er geen rivieren zijn en er weinig regenval is op het eiland.

Ban Phe

Omdat wij maar anderhalve week in Thailand zijn en daarna doorreizen naar Indonesië, heb ik gekozen om na Bangkok naar Koh Samed te reizen. Zo krijgen we in korte tijd toch het echte Thailand gevoel van drukte in de stad en paradijselijke eilanden!

Vanaf het internationale vliegveld Suvarnabhumi in Bangkok, pakken we meteen een taxi richting Ban Phe. Na een vlucht van ongeveer vijftien uur met korte tussenstop op Istanboel zijn we best moe. Onderweg in de taxi ben ik dan ook al vrij snel in slaap gevallen. Zo gaat de rit ook lekker snel! Na 2,5 uur rijden zijn we in Ban Phe.

Ban Phe is een stadje aan de zee. Het is een typisch Thais stadje en helaas hebben we maar kort tot de ferry vertrekt anders zou ik zeker even rond willen kijken hier.
Ik heb zelf alles vanuit Nederland uitgezocht en geboekt en dan is het dus altijd maar afwachten hoe de planning gaat lopen maar tot nu toe sluit alles perfect aan!

We moeten de ferry hebben naar Vongduean. Dit is het resort waar we gaan verblijven. Het resort is genoemd naar het strand waar het aan ligt, Ao Vongduean. Deze ferry gaat vier keer per dag. Er gaan nog veel andere boten naar de algemene pier van het eiland Koh Samed of andere resorts.

Bij de pier van Ban Phe is een kantoortje waar wij alvast kunnen inchecken in het resort. Dan is het nog eventjes wachten op de ferry en dan mogen we drie kwartier gaan varen in de brandende zon! Het water is mega helder en blauw terwijl de zon er heel mooi op reflecteert. Heel mooi!

VongDeuan

De boottocht duurt drie kwartier. Gelukkig hebben we wel een afdakje boven de zitplaatsen op de boot want de zon brand aardig door! Wat een schitterend gezicht zeg. Vanaf de boot zie je het groene eiland liggen in de helder blauwe baai. Ik kan niet wachten om alle mooie stranden te gaan verkennen!

We zijn bij de baai van VongDeuan, het is hier een stuk rustiger dan de eerste baaien die we tegen kwamen. Het ziet er heerlijk uit! Ik zie het helder blauwe water, parel wit strand, schommels aan palmbomen, jungle lodges enz, ik word hier zo blij van! Echt een klein paradijsje!!

Vanaf de ferry worden we met kleine bootjes zo dicht mogelijk bij de kant gebracht. Maar het word toch nog een natte broek haha! De koffers worden door de medewerkers van het resort boven hun hoofd het water door op het strand getild. Ik ben blij dat ik mijn eigen koffer niet zo hoef te tillen haha.

Het eerste wat ik doe als ik op het strand kom?! Schommelen! Op een grote schommel die aan de bomen op het strand hangt, even lekker wegdromen, heerlijk met dit fantastische uitzicht!

De kamers in dit resort liggen allemaal tussen de bomen waardoor je het gevoel hebt een soort jungle Lodge te hebben maar binnen een aantal stappen zit je toch op het strand. Het is een hele relaxte en ontspannende omgeving. Na even lekker gedoucht te hebben, zijn we over het strand gaan lopen op zoek naar wat leuke restaurantjes. Die kwamen we al snel tegen, iets verderop bij resort Malibu hebben we heerlijk gegeten met de voetjes in het zand en prachtig uitzicht. En als toetje werden we ook getrakteerd op een gave vuurshow. Dat doen ze hier elke avond om wat geld te verdienen.
Allemaal trucjes met brandende hoepels en touwen. Het ziet er heel indrukwekkend uit allemaal, erg leuk!

Na het eten stort ik helemaal in, het was een lange dag. Tijd om lekker te gaan slapen en morgen het eiland te gaan verkennen.

Paradijsjes

Het ontbijt begint ook heel goed al zeg ik het zelf! Je zit met je voetjes in het zand en een prachtig uitzicht over de baai, waar het zonnetje al lekker op straalt. Dit is pas echt leven!

Op dit kleine eiland verplaatsen de meeste mensen zich met scootertjes of golfkarretjes. Binnen een uur kun je heel het eiland rond rijden op een scooter. Dus gaan wij vandaag Koh Samed op de scooter verkennen. Van te voren heb ik wat mooie strandjes opgezocht maar tijdens het rijden komen we toch nog wat hele mooie en bijzondere plekken tegen waar we een stop maken.

Er zijn een aantal uitkijkpunten op het eiland, Ao Kim Na en Na Nai, wat is de natuur hier schitterend zeg! Ik kan hier blijven rondkijken en foto’s blijven maken. Ik krijg er geen genoeg van.

We komen op wat hele rustige en kleine strandjes. Het kost wel wat moeite om hier te komen. De toegangswegen zijn super slecht dus je moet wel goede rij skills hebben hier jeetje! Maar het is gelukt en het is echt de moeite waard! Wat een schitterende plekjes zijn dit zeg! Dit is echt in mijn hoofd hoe een paradijsje eruit ziet wauw!!!

Het is net alsof je een plaatjesboek in stapt op deze strandjes van Ao Tiblin en Ao Wai. Het water is zo helder blauw en het zand zo parelwit, gewoon echt genieten!
Wat ik helemaal geweldig vind is dat er een vrij onstabiele steiger in het water staat, waar af en toe een plankje los zit of gewoon even een hele plank mist en waar dan een soort van restaurantje op gemaakt is. Je zit er wel ook gewoon op hout maar het is zo schattig en gaaf! I love it here!!

Buddha

We rijden een stukje verder en komen in een wat drukker gedeelte van het eiland. Hier gebeurt alles, uitgaan, winkels enz. Er is hier een tempel met een grote buddha waar we nog even kijken. Er zijn wat mensen aan het bidden. Erg indrukwekkend hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Bij het water is ook nog een groot standbeeld van een zeemeermin te vinden. In dit gedeelte van het eiland ligt de grote pier.

Ik vind het een leuk eiland om te bezoeken. Veel mooie, rustige strandjes, echte paradijsjes. De drukke stranden laten we voor wat het is. Vandaag bezoeken we nog een strand, Ao Phrao, hier zou je goed kunnen snorkelen. Dit strand is ook wat drukker en je kunt hier vanaf het strand zo het water in met je snorkel. Ik zie wel wat visjes en een zwarte zeeslang maar om eerlijk te zijn had ik meer verwacht van de onderwaterwereld hier.

Na even wat bijgekleurd te hebben, stappen we weer op de scooter terug naar het resort. Ik denk dat we een verkeerde afslag gehad hebben want we zitten ineens middenin de jungle. Kijk niet teveel naar boven want daar hangen onwijze spinnenwebben met jawel een aantal mega spinnen erin walgelijk, wegwezen hier!!

Eindelijk aangekomen in het Vongduaen resort, nog even relaxen in dit perfecte paradijsje voor we weer verder gaan naar een nieuw avontuur!

Koh Samed was voor mij super! Je kunt hier heerlijk relaxen en bijkomen van alle drukte uit de stad. Het eiland heeft onwijze mooie, rustige plekken waar je echt even stil van word. Het is geweldig! Mijn kleine paradijs. Let op dat je doordeweeks naar Koh Samed gaat want in de weekenden gaan veel locals hier weekend vieren en is het veel drukker op alle stranden.

logo amanda travel lichter

Deze blogs zijn ook interessant

18 comments

Joaquim 10 september 2018 - 06:59

Wat een mooie blog weer Amanda! Heel mooi verteld hoe jij het daar hebt beleefd en wat je kan verwachten als je daar heen gaat

Amanda 10 september 2018 - 20:24

Dank je wel!!:)

Aysun 10 september 2018 - 10:17

👏👏👏

Amanda 10 september 2018 - 20:24

🙂 bedankt!

Janine 10 september 2018 - 11:37

Zooooo wat een heerlijk eiland zeg! Aan jouw verhaal en deze prachtige fotos te lezen en zien is dit inderdaad een klein paradijs waar ik heeel graag naar toe zou willen reizen! Bedankt voor deze mooie tip weer en blijf zo schrijven. Ik zit elke week alweer te wachten op een leuk verhaal!

Amanda 10 september 2018 - 20:25

Ja het was zeker een heerlijk eiland! Als ik jou was zou ik er zeker een keer een kijkje gaan nemen haha! Dank je wel voor het leuke bericht!

Ali 10 september 2018 - 12:08

Je hebt weer een fantastische reis geboekt. En weer een mooi reisverslag gemaakt. Prachtig die foto’s. Heel leuk

Amanda 10 september 2018 - 20:25

Dank je wel! Het is daar zo mooi!

Nick 10 september 2018 - 13:35

Het klinkt heerlijk. Echt zo’n geheim plekje wat nog niet door massa toerisme is overspoeld. Eigenlijk moet dit blog verwijderd worden zodat het een ‘Secrit Escape’ blijft. 😉

Ik kijk uit naar je volgende reisverslag.

Amanda 10 september 2018 - 20:28

Ja daar heb je wel een beetje gelijk in;) Het is een heerlijk eilandje. Blijf de website in de gaten houden, er komt elke week een nieuwe blog!

Bert 12 september 2018 - 11:16

Zo te zien heb je The Beach 2.0 gevonden….

Amanda 12 september 2018 - 20:30

Jaaa zeker wel! Prachtige strandjes!

Car 13 september 2018 - 11:50

Leuk weer Aman, ziet er idd uit alks een paradijs(je)

Amanda 14 september 2018 - 17:52

Dank je wel!! Dat is het zeker!!

Bert 17 september 2018 - 18:41

paradijselijk…

Amanda 17 september 2018 - 20:10

Ja het is super mooi!

Yolanda 9 oktober 2018 - 08:29

Mooie blog en wederom mooie foto’s.
Het lijkt me een heerlijke locatie om helemaal bij te komen.
Het is altijd plezierig om even op jouw website te kijken.
Ik blijf met je meereizen. 🙂

Amanda 9 oktober 2018 - 09:24

Dank je wel Yolanda! 🙂 Gezellig mee op reis!