Natuurwonderen op de Galápagos

by Erik van Beek

De Galapagoseilanden zijn een grote groep eilanden ter hoogte van de evenaar in de stille oceaan. Ze liggen in Zuid-Amerika en behoren tot Ecuador. Op de Galapagos eilanden komen veel dieren en planten voor, elk eiland heeft weer andere soorten. De eilanden zijn vulkanisch. De Galapagos eilanden zijn een van de mooiste plekken ter wereld vanwege de mooie natuur, wel is het een hele dure bestemming!

Avontuur

Na een kleine twee uur vliegen zijn we vanuit Quito aangekomen op één van de Galápagos, om precies te zijn op het eiland San Cristóbal. Op het vliegveld werden we ontvangen door onze natuurgids Oswaldo. Hij zal ons de komende week rondleiden langs een aantal eilanden van dit immense UNESCO-erfgoed.

Na een kort ritje met de bus zijn we via een rubberbootje (ook wel dinky genoemd) naar onze boot, de Xavier III, gevaren. De Xavier III is een flinke boot waarop in totaal 16 personen en 8 bemanningsleden op kunnen. De indeling bestaat uit een zonnedek, bovendek met slaapcabines en overdekt zonnedek, tussendek met gemeenschappelijke ruimtes en benedendek met slaapcabines.

Isla Lobos

Na de welkomstmeeting en de lunch zijn we naar eilandje Lobos gevaren, ongeveer 700 meter breed. Het is erg wennen aan het schommelen van de boot en daarbij je evenwicht te bewaren, maar na een tijdje went dit wel. De zee is in dit jaargetijde vrij ruig, omdat de warme stroming uit het Zuiden wordt afgewisseld door de koude stroming uit het Noorden. Persoonlijk vond ik het wel meevallen, maar andere reisgenoten hadden daar iets meer last van.

Na de lunch zijn we gaan snorkelen vlakbij het eiland. Een geweldige ervaring en de zee is erg helder waardoor je veel kan zien. Tijdens het snorkelen hebben we onder andere zeeschildpadden en papegaaivissen gezien. Na dit eerste avontuur zijn we met de dinkies naar het eiland gevaren.

Vanaf de dinky zagen we onze eerste zeehonden en vissende Jan-van-Genten, kenmerkend door hun duikvlucht om vissen uit het water te plukken. Alsof dat nog niet genoeg was werden we op het eiland binnen 200 meter al getrakteerd op een paringsdans van de blauwvoetgent, iets wat één keer per jaar plaatsvindt. Tijdens deze paringsdans stampt het mannetje met z’n voeten op de grond en maakt af en toe een geluid waarmee hij hoopt het vrouwtje te versieren.

We hadden niet genoeg tijd om te kijken of dit alles succesvol is geweest, maar hij deed in ieder geval wel z’n best. Vervolgens zagen we een fregatvogel, waarbij het mannetje met z’n rode opgeblazen borst een partner probeert te versieren. Ook kwamen we erachter dat dieren op de Galápagos geen schrik hebben van de toeristen, sommige zijn zelfs heel nieuwsgierig en ‘poseren’ ongeduldig voor de camera.

Isla Seymour North & Isla Mosquera

‘s Nachts zijn we richting Seymour North gevaren. Slapen op een boot is een bijzondere ervaring aangezien je continu op-en-neer beweegt. Onder het genot van een kopje koffie op het zonnedek goed wakker worden en tegelijkertijd het nieuwe landschap in je opnemen en genieten van de vogels die in de verte druk in de weer zijn.

Na het ontbijt hebben we een wandeling op het eiland gemaakt. Tijdens deze wandeling hebben we zeeleeuwen, pelikanen en diverse iguana’s gezien. De laatste Iguana die we zagen is de enige iguana die kan zwemmen en zich zodoende voert met plankton en andere waterplanten. Na een snack hebben we de wetsuits weer aangetrokken voor een snorkeltrip. Dankzij het heldere water weer veel kunnen zien, waaronder een reef tipped shark en een pijlstaartrog.

Na de lunch zijn we met de dinkies naar het eiland Mosquera gevaren, een klein zandeiland, alwaar we via een wet landing aan land zijn gegaan. Dit betekent dat de dinky je in het water afzet en je zelf het strand moet oplopen door het water. Klinkt simpel, maar met een zeeleeuw in de buurt toch een hele onderneming.

Op het eilandje waren heel veel zeeleeuwen te zien, waaronder veel jonkies waarvan sommige graag met toeristen willen spelen. Het is voor toeristen (natuurlijk) verboden om deze wilde dieren aan te raken, dus dit spelen veranderd in een soort weglopen/ontwijken van zeeleeuwen.

‘s Avonds hebben we het eerste deel van de film over het eiland Floreana gezien. Deze film vertelt het verhaal van de eerste Duitse bewoners van het eiland, die voor hun rust op dit eiland komen wonen. Echter wordt deze rust verstoord door een tweede Duits gezin en vervolgens door een barones, die een hotel op het eiland wil bouwen. Uiteindelijk verdwijnen er op verdachte wijze mensen van het eiland en gebeuren er diverse bizarre dingen op het eiland. Ondanks de matige acteerprestaties en montage van de film, toch een interessante film om te zien (zeker als je in de buurt bent).

Isla Sullivan Bay & Isla Bartholomew

Wakker geworden tussen de eilanden Sullivan Bay en Bartholome, weer een compleet andere omgeving ten opzichte van de dag ervoor. Allereerst zijn we op de lavavelden van Sullivan Bay gestapt, de vulkaan op dit eiland is zo’n vijf eeuwen geleden uitgebarsten en heeft het hele eiland met lava bedekt.

Het geeft bizarre velden met kringen van gestold lava zonder een teken van leven op dit eiland. Alleen aan de kust zie je wat iguana’s en krabben rondlopen. Gelukkig is er in het water meer leven aanwezig. Tijdens het snorkelen hebben we grote pijlstaartroggen, diverse pufferfish, zeesterren, tropische vissen en zeeschildpadden gezien. Terug op de boot zijn we met een voldaan gevoel aan de lunch begonnen.

Vervolgens werd het tijd voor de laatste snorkeltrip van deze reis bij eiland Bartholome en het werd een zeer mooie tocht. De ene na de andere gave diersoort kwam voorbij. Terwijl we een zeeleeuw door het water volgden, zagen we een reefshark wegzwemmen om vervolgens zeer dichtbij een zeeschildpad te komen (en probeer maar eens in het water voldoende afstand te houden).
Als slotstuk van deze show zagen we ook nog twee pinguïns op de kant zitten. Na een verfrissende douche hebben we de 400 treden van Bartholome getrotseerd om vanaf het uitkijkpunt een mooi beeld te krijgen van de omgeving.

In de avond nog een klein afscheidsfeestje op de boot gehouden om de mooie dagen op de eilanden te vieren, helaas is het voorbij…

Isla Santa Cruz

We werden wakker in de haven van Puerto Ayora van het eiland Santa Cruz. Na het ontbijt hebben we afscheid genomen van de Xavier III en zijn we met de dinkies naar de haven gevaren. Op het eiland hebben we het Charles Darwin Research Center bezocht. Dit centrum is volledig gericht op het in stand houden van de Galápagos-schildpadden.

Deze reuzeschildpadden waren een tijd terug met uitsterven bedreigd, aangezien ze vroeger door de diverse bezoekers van de eilanden werden gegeten (ironisch genoeg ook door Charles Darwin). Doordat de diverse reuzeschildpadden soorten naast elkaar leven in het centrum is de evolutietheorie goed te zien. De reuzeschildpadden van het ene eiland hebben een volledig rond schild, terwijl een soort van een ander eiland een zadelvormig schild heeft (zodat ze tegen een boom kunnen opklimmen). De diverse soorten worden apart van elkaar gekweekt en vervolgens op het juiste eiland in het wild uitgezet.

Na het bezoek aan het onderzoekscentrum was het tijd om afscheid te nemen van de gids en een deel van de reisgroep (zij bleven nog drie dagen op de Xavier III). Wij werden richting hotel Pelican Bay gebracht. Na een korte opfrissing hebben we geluncht in een mooi ingericht tentje genaamd The Rock Cafe, heerlijke pasta gehad met verse vis.

In de middag hebben we een boottocht langs de kust van Puerto Ayora gemaakt. Op zich heel interessant om te zien, echter na al het natuurgeweld dat we de afgelopen dagen op de Xavier III hebben gezien, had dit geen toegevoegde waarde meer voor de groep.

Voor de visliefhebbers onder ons is dit eiland een waar paradijs, aangezien je bij alle restaurants kan kiezen voor vers gevangen vis, waaronder kreeft. ‘s Avonds zijn we daarom ook richting Avenida Baltra gelopen waar in de avond de gehele straat wordt omgetoverd tot één groot levendig restaurant. We zagen iemand heel druk aan het koken achter een grill en we hebben daar heerlijke kreeft gegeten. Na wat mojito’s in de Bongo bar zijn we weer teruggekeerd naar het hotel.

Na een koude douche en chaotisch ontbijt zijn we de volgende ochtend via een reuzeschildpadden-boerderij richting het vliegveld gegaan. Daar hebben we afscheid moeten nemen van de geweldige Galápagos eilanden en zijn we teruggevlogen naar Quito voor het vervolg van onze reis, Ecuador!

By: Erik van Beek

logo amanda travel lichter

Deze blogs zijn ook interessant

4 comments

Joke 7 oktober 2018 - 21:59

Leuk stuk . Ik ga gewoon mee op reis. Mooie foto’s

Amanda 8 oktober 2018 - 07:48

Dank je wel! Groetjes Erik

Jeanine 8 oktober 2018 - 08:56

Goed stuk! Dit staat nu ook op mijn lijstje!