uitzichtpunt Christoffelberg

Curacao | Beklimmen Christoffelberg

by Amanda

Een vakantie naar Curaçao. Heerlijk relaxen op een van de mooie stranden. Toch is het ook leuk om iets van het land te zien en erop uit te gaan. En wat doe je dan, je beklimt de Christoffelberg. Ze zeggen dat je van bovenaf een prachtig uitzicht over het eiland hebt. Ik neem je mee de berg op.

Uitzicht Christoffelberg Curacao

Goede voorbereiding

We hebben al veel gelezen over het beklimmen van de Christoffelberg. Daar stond vermeld dat je het best vroeg aan de klim moet beginnen want in de middag zou het te warm zijn. In alle boekjes en reisgidsen staat dat je de klim niet moet onderschatten en vooral genoeg drinken en eten mee moet nemen.

We arriveren al vroeg bij het landhuis waar je de kaartjes moet kopen om het Christoffelpark in te kunnen. Vanaf het landhuis kun je gelijk al aan de wandeling beginnen maar we rijden met de auto nog een stukje door tot een parkeerterrein waar we direct met de klim kunnen beginnen. Op slippers (schoenen vergeten en het werd nog wel zo vermeld) beginnen we aan de klim.

Vanaf de parkeerplaats komen we bij een pad wat al redelijk omhoog loopt. We zien een bordje waarop staat dat de top ongeveer een uur klimmen is. Dat moet wel lukken zo op slippers. Het eerste kwartier is het goed vol te houden, we lopen over een normaal bospaadje de berg op. Het is al erg warm maar door een koel windje is het uit te houden. Dit wordt een makkie en we zijn zeker binnen het uur bij de top als we zo door blijven lopen. Alle veiligheidswaarschuwingen lijken wat overdreven.

Hiken Christoffelberg Curacao

Boek hier jouw verblijf op Dushi Korsou bij Magrove Beach Resort

De klim

Na een kwartier wandelen wordt het makkelijke paadje minder makkelijk en moeten we eigenlijk wat meer gaan klimmen. Het wordt almaar steiler en de hitte begint ook aardig toe te nemen. Het grootste deel lopen we in de volle zon en ik ben heel blij als er even schaduw is om af te koelen. We gaan ook steeds langzamer lopen. Ongeveer halverwege word ik zo duizelig dat ik een schaduwplekje uitzoek om even uit te rusten. Ik dacht dat ik een goede conditie had maar dat valt even tegen zeg.

En nu blijkt dat we over deze klim duidelijk te makkelijk hebben gedacht. Water hebben we ook niet meegenomen. In mijn rugzakje zit alleen mijn camera en een verdwaalde appel. En die appel is zeer welkom. Als je ooit de Christoffelberg gaat beklimmen neem water mee!!!!

Hiken Christoffelberg Curacao

Terwijl wij daar nog zitten uit te rusten lopen er mensen langs die op de terugweg zijn. Ze zeggen dat we halverwege zijn en het uitzicht het zeker waard is. Dus ik moet en zal die top bereiken!

We gaan verder omhoog, hier is geen normaal pad meer maar moet je echt klimmen en klauteren door rotsen heen. Maar door de prachtige natuur om je heen vergeet je alle ongemakken snel. Wauw, wat een prachtig uitzicht en we zijn nog niet eens boven.

Het laatste stuk van de klim is best wel eng en ik vind het ook gevaarlijk. Zeker nu we dit op slippers doen. De top is alleen te bereiken door langs rotsen te klimmen en je moet ook door een smalle rotsspleet klauteren. Ik vind het eigenlijk maar vreemd dat je zo zonder gids dit stukje kan beklimmen langs een afgrond.

Uitzicht vanaf de Christoffelberg

Eindelijk zijn we door de rotsspleet heen en komen we boven aan. Voldaan, dat wel maar wel bibberend en moe. Het uitzicht is alle moeite meer dan waard. Wauw, wat prachtig, je kunt echt heel het eiland overzien.
Ik denk dat we anderhalf tot 2 uur gelopen hebben, maar we hebben het gehaald.
Je vergeet echt alles wanneer je dit schitterende uitzicht ziet. Je wordt er gewoon stil van.

Christoffelberg Curacao uitzicht

Het is hier ook lekker koel door het briesje wat er staat. Eerst maar foto’s nemen en uitrusten. Na een half uur beginnen we met de afdaling. Ik vind het klimmen langs de rotswand eng maar eenmaal daar voorbij gaan we lekker snel. Beneden hebben we snel een winkel gezocht en hebben heeeeel veel water gehaald, we zijn wel een beetje uitgedroogd.

Voor iedereen die van de natuur houdt en sportief bezig wil zijn is dit zeker een aanrader! En wees niet zo eigenwijs als wij dus neem genoeg water mee en doe goede schoenen aan. Maar ach zelfs op slippers is het mogelijk om de christoffelberg te beklimmen!

Top Christoffelberg Curacao

Boek via deze linkjes

Om het voor jou wat makkelijker te maken, heb ik hieronder de link naar dit hotel en een verder overzicht gemaakt van de websites waar ik zelf graag alles boek wat met reizen te maken heeft.
Gebruik jij een van deze linkjes, dan ontvang ik een kleine vergoeding om mijn website bij te houden en het kost jou helemaal niks extra en soms krijg je wat extra korting!

Justmytravel

Deze blogs zijn ook interessant

1 comment

Ontdek het Beste van Curaçao | Bezienswaardigheden & Culinaire tips - Justmytravel 4 december 2023 - 11:50